2020.01.27

Nowe normy emisji dwutlenku węgla od 2020 roku

Z dniem 1 stycznia 2020 roku weszły w życie nowe rozporządzenia w sprawie ograniczeń emisji CO2. Koncerny motoryzacyjne pierwsze działania muszą podjąć już teraz, gdyż czasu na poprawę pozostało niewiele. Pierwszy cel redukcji emisji został ustalony na 1 stycznia 2025.

Nowe regulacje dotyczące emisji dwutlenku węgla zostały wprowadzone na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019, określającym normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011(Dz.Urz.UE.L Nr 111, st 13).

Rozporządzenie weszło w życie 20 dni od publikacji, czyli w dniu 25 kwietnia 2019, a stosuje się je już od 1 stycznia 2020. Nowa norma emisji dwutlenku węgla zgodnie z aktualnymi przepisami wynosi 95 g na kilometr. Producenci aut, które nie zmieszczą się w limicie, będą płacili 95 euro kary za każdy przekroczony gram, co więcej, kara będzie naliczana od każdej sztuki sprzedanego pojazdu.

Okazuje się, że producenci samochodów spalinowych mają nad czym pracować. W zeszłym roku średnia emisja dwutlenku węgla do atmosfery przez samochód wynosiła 120,5 g/km, co przy utrzymaniu takich parametrów przełożyłoby się na karę od każdego wyprodukowanego samochodu nawet w wysokości 2400 euro.

Zgodnie z prognozami, nowe standardy przełożą się na ceny samochodów spalinowych, które według przewidywań mogą podrożeć nawet o 20 procent. Wszystko za sprawą wspomnianych kar, którymi obciążone zostaną koncerny motoryzacyjne, a w konsekwencji kupujący. Co więcej, niektóre modele zostaną wycofane z rynku europejskiego.

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.