#conowego  
2018.11.13

Wielka Brytania ogranicza dopłaty do samochodów elektrycznych

Ograniczenia wejdą w życie na początku listopada i obejmą zarówno hybrydy typu plug-in, jak i pojazdy w pełni elektryczne.

Nowe przepisy zakładają, że dofinansowywany będzie jedynie zakup pojazdów całkowicie elektrycznych, a nieelektrycznych oraz hybryd plug-in jak to było dotychczas. Nabywcy hybryd mogli dotąd liczyć na dofinansowanie w kwocie 2500£. Co ciekawe, nawet wsparcie dla nabywców BEV zostanie zredukowane o 1000£. W oświadczeniu brytyjskiego ministerstwa transportu czytamy, że dotychczasowe wsparcie pozwoliło zwiększyć popularność samochodów hybrydowych i ustabilizować ich rynek. Obecnie rząd skupia się na promowaniu pojazdów bezemisyjnych, takich jak BEV czy samochodów o napędzie wodorowym.

Z dopłat do zakupu hybryd skorzystało ponad 160 000 mieszkańców Wielkiej Brytanii, a najchętniej wybieranym modelem było Mitsubishi Outlander PHEV. Łącznie udział hybryd i samochodów całkowicie elektrycznych w brytyjskim rynku motoryzacyjnym wynosi obecnie 6%.

Decyzje brytyjskiego rządu zbiegają się z ustanowionym dwa miesiące wcześniej planem “Road to Zero”, zakładającym całkowity zakaz sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi do 2040 roku. Pieniądze zaoszczędzone na dotacjach do zakupu hybryd miałyby zostać przeznaczone na rozbudowę sieci szybkich ładowarek na terenie kraju.

Niezależnie od władz centralnych, działania na rzecz poprawy jakości powietrza planuje podjąć Londyn. Długoterminowy plan zakłada, że biznesowa dzielnica City stanie się pierwszą tak dużą bezemisyjną strefą. Do 2030 roku liczba samochodów poruszających się w jej obrębie ma spaść o 25%, a do 2044 roku o połowę. Aby osiągnąć ten rezultat, wprowadzane będą ograniczenia, takie jak: ograniczenia prędkości do 24 km/h (15 mph), dodatkowa opłata za wjazd do strefy, czy powiększanie obszarów dostępnych jedynie dla pojazdów elektrycznych. Ograniczenia mają dotyczyć również pojazdów zaopatrzenia wjeżdżających do City. Wysokość planowanych opłat nie jest jeszcze znana.

Pomysły dotyczące ograniczenia wjazdu do centrów miast pojawiają się również w Polsce, jednak jak dotąd niewielu włodarzy zdecydowało się na taki krok. Niewykluczone jednak, że w przyszłości śladami Londynu pójdzie także Warszawa czy Wrocław.

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.